نرم افزارهای مانیتورینگ و جمع‌آوری لاگ

پرومتئوس (Prometheus)

قطعا یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای مانیتورینگ سرورها و نرم افزارهای حال و حاضر پرومتئوس است. این نرم افزار به صورت متن باز، داده‌هایی مانند میزان مصرف پردازنده، حافظه و... را بر اساس خط زمانی جمع آوری کرده و میتواند سیستم های توسعه داده شده را در قالب درخواست های HTTP و یا قالب های JSON دریافت کند. پرومتئوس بسیار مقیاس پذیر است. به طوریکه می‌تواند به صورت همزمان در چند پایگاه داده مستقر بوده و به سرویس دهی بپردازد. در زمینه مدیریت هشدارها و بصری سازی هم میتوان روی آن حساب باز کرد. این نرم افزار از زبان قدرتمند PromQL استفاده میکند و به همین علت یک ابزار استاندارد در زمینه نظارت بر عملکرد و دسترسی پذیری سرورها و برنامه ها تلقی می‌شود.همچنین این نرم‌افزار بسیار مقیاس‌پذیر بوده به طوری که می‌تواند همزمان در چندین مرکز داده مستقر شده و به سرویس‌دهی هم بپردازد. این نرم‌افزار از زبان پرس‌و‌جو قدرتمند PromQL برای دریافت و پردازش داده‌ها استفاده می‌کند که Prometheus را به یک ابزار عالی برای نظارت بر عملکرد و در دسترس بودن سرورها و برنامه‌ها تبدیل می‌کند. ​

لاکی/پرام‌تِیل (Loki/Promtail)

Loki نرم افزاری برای جمع آوری لاگ های سرور است که از Prometheus الهام گرفته شده است. کار کردن با آن و فیلتر کردن لاگ ها بسیار راحت بوده و فرآیند کار سرعت بیشتری می‌بخشد. Loki لاگ های سیستم مورد نظر را دریافت کرده و پس از تجزیه و تحلیل آنها، به میزان زمان تعیین شده اپراتور، داده ها را نگهداری می‌کند. از سوی دیگر این نرم افزار به عنوان Agent بر روی سرورها نصب شده و بر اساس تنظیمات کاربر گزارش ها را از منابع مختلفی همچون Kubernetes، Docker، Systemd و... دریافت کرده و آنها را تحت پروتکل grpc به سرور Loki ارسال می‌کند و سپس یک سرور API برای پرس‌وجو ایجاد می‌کند. از طرفی Promtail به عنوان یک ‌Agent می‌باشد که بر روی سرور‌ها نصب شده و بر‌اساس تنظیمات کاربر گزارش ها را از منابع مختلفی مانند Kubernetes، Docker، Systemd و … دریافت و آنها را تحت پروتکل grpc به سرور loki ارسال می‌کند و یک سرویس API برای پرس‌و‌جو داده ها ‌از ‌Loki را فراهم می‌کند.

زَبیکس (Zabbix)

Zabbix یکی از نرم‌افزار های محبوب و رایگان برای مانیتورینگ زیرساخت بوده و کاربران زیادی در سراسر جهان دارد. این ابزار کاربردی به تیم های فناوری اطلاعات این امکان را می‌دهد که وضعیتِ سلامت و عملکردِ شبکه، سرورها و نرم‌افزار های خود را به صورت لحظه‌ای برسی کنند. زبیکس به اپراتور اجازه می‌دهد تا هشدارهای سیستم برای هر احتمال را به صورت دلخواه تنظیم کند و امکان واکنش سریع به هرگونه خطا را فراهم سازد. به دلیل مقیاس پذیری، قابلیت آن را دارد تا هم در فضای مجازی و هم فیزیکی و یا حتی کانتینر مستقر شده و در چندین مرکز داده مستقر شده و به صورت همزمان به سرویس دهی بپردازد. زبیکس میتواند طیف گسترده ای را از امور هر سیستم یا شبکه را مانیتور کند و ابزار کار مناسبی در زمینه تجهیزات شبکه بوده و با توجه به خصوصیت سفارشی سازی شدنِ آن، خدمات انعطاف پذیری به کاربران ارائه می‌دهد. این نرم افزار از زبان قدرتمند PromQL استفاده می‌کند. در نتیجه تلفیق آن با نرم افزار پرومتئوس، بازدهِ نظارت بر عملکرد و در دسترس بودن سرورها را بهبود می‌بخشد. نرم افزار Zabbix می‌تواند دردسترس بودن و عملکرد دستگاه های شبکه مانند روترها، سویچ‌ها، فایروال‌ها و همچنین نرم‌افزار‌هایی مانند پایگاه‌های داده، وب سرور‌ها و … را بررسی کند و از طرفی این نرم‌افزار بسیار مقیاس‌پذیر بوده و می‌تواند در هر دو محیط فیزیکی و مجازی و یا حتی بر پایه کانتینر مستقر گردد. همچنین این نرم‌افزار بسیار مقیاس‌پذیر بوده به طوری که می‌تواند همزمان در چندین مرکز داده مستقر شده و به سرویس‌دهی هم بپردازد. این نرم‌افزار از زبان پرس‌و‌جو قدرتمند PromQL برای دریافت و پردازش داده‌ها استفاده می‌کند که Prometheus را به یک ابزار عالی برای نظارت بر عملکرد و در دسترس بودن سرورها و برنامه‌ها تبدیل می‌کند.

اِسپلانک (Splunk)

در یکی دو دهه اخیر نیاز به راهکارهای جدید پیشرفته برای محافظت از داده ها در جریان بستر شبکه بیش از پیش احساس می‌شود. اسپلانک برنامه ای قدرتمند برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده بر فناوری اطلاعات بود و در نظارت مستمر بر آنها نیز به کار می‌آید. همچنین در شناسایی تهدیدات امنیتی و مشکلات عملکرد استفاده و در بهینه سازی عملیات فناوری اطلاعات کاربرد دارد. Splunk سامانه ای مورد اعتماد برای جستجو، نظارت و بررسی داده های کلان نیز هست و با ایجاد میز کارهای مختلف کاربران را قادر به شناسایی و عیب یابی سریع مشکلات می‌کند.

کیبانا (Kibana)

کیبانا نرم افزاری آزاد با منبع باز، برای تجسم داده ها است که توسط Elastic توسعه یافته است. از کیبانا برای جستجو و به تصویر کشیدن داده ها در ElasticSearch استفاده شده و به کاربر این امکان را می‌دهد تا به سرعت خود داشبوردهایی با محیط پویا برای داده های خود ایجاد کرده و به اشتراک بگذارد. نرم افزار Kibana از طیف گسترده ای از نمودارهای خطی، دایره ای، هیستوگرام و... برای ایجاد این داشبوردها بهره می‌گیرد. شخصی کردن ویژگی های نرم افزار به تناسب نیازهای کاربر جزو دیگر خصوصیت های این نرم افزار است.نرم‌افزار Kibana دارای طیف گسترده‌ای از ساختار‌ها مانند نمودار‌های خطی، نمودار‌های دایره‌ای، هیستوگرام و … برای ایجاد داشبورد های متنوع است و به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های نرم‌افزار را متناسب با نیاز‌های خاص خود گسترش دهند.

گرافانا (Grafana)

گرافانا یک برنامه بسیار کاربردی برای به تصویر کشیدن داده های مانیتورینگ است که داشبوردها و طیف گسترده ای از پلاگین ها و ابزارک ها را در اختیار اپراتورها می‌گذارد. این نرم افزار با سفارشی کردن سامانه هشدار و به تصویر کشیدن داده‌ها، فضایی پویا را ایجاد می‌کند. Grafana به دلیل سهولت در امر ساختِ داشبوردهای دقیق و توانایی پردازش اطلاعات در حجم های زیاد، به یکی از محبوب ترین گزینه‌ها برای تیم های فناوری اطلاعات و در خصوص در زمینه دواپس تبدیل شده است. به طور کلی می‌توان گفت که با گرافانا راحت تر می‌توانید داده را تجسم و کوئری کرده و به راحتی در بین آنها جستجو کنید. نرم‌افزار Grafana به دلیل سهولت در ساخت داشبورد های دقیق و توانایی پردازش اطلاعات با حجم های زیاد یکی از محبوب ترین گزینه‌ها برای تیم های فناوری اطلاعات به خصوص تیم های دواپس می‌باشد.

اَلِرت منیجر (AlertManager)

این نرم افزار در واقع ابزاری تکمیلی برای پرومتئوس بوده و امکان آن را فراهم می‌کند تا در صورت رخ دادن حادثه‌ای بر روی سیستم، هشداری برای فرد یا افراد مسئول ارسال شود. این هشدارها براساس درخواست کاربر، در قالب پیامک، ایمیل، پیام Slack، پیام تلگرام و... قابل ارسال بوده و میزان خطای تیم فنی را به حداقل می‌رسانند. استفاده از AlertManager یکی از گزینه های مناسب برای بهینه سازی در برابر خطاهای سیستم است. یکی دیگر از خصوصیات کارآمد اَلِرت منیجر، مقیاس پذیر طراحی شدنِ آن است. این خصیصه موجب شده تا بتوان به صورت توزیع شده از این برنامه استفاده کرد و در مواردی AlertManager می‌تواند به صورت خودکار در پایسخ به حادثه ای خاص عکس العمل نشان داده و آن را حل کند. همچنین این نرم‌افزار به طور مقیاس‌پذیر طراحی شده تا بتوان به صورت توزیع شده از آن استفاده کرد و حتی در برخی شرایط در پاسخ به هشدار‌ها مانند ارسال ایمیل به صورت خودکار اقدام به انجام بازخوردی در رابطه با حادثه‌ی پیش‌آمده انجام دهد.

گِرِی‌لاگ (GrayLog)

گری لاگ ابزاری کاربردی برای تجزیه و تحلیل سیستم است. این نرم افزار آزاد دشواری های مرسوم را از بخش جستجو در داده ها کاسته و به شکل بهینه ای تهدیدهای سیستم را برای کاربر به حداقل می‌رساند. GrayLog نرم افزاری مناسب که امکان مدیریت هرچه بهتر داده های سیستم را فراهم می‌کند. ترکیب کردن گری لاگ با گرافانا، خروجی بسیار مناسبی در مانیتورینگ سیستم ها در اختیار اپراتور می‌گذارد.

اِستاتوس پیج (StatusPage)

استاتوس پیج یا همان صفحات وضعیت جز کاربردی ترین روش ها برای شرح وضعیت سیستم برای افراد غیرفنی در سازمان‌هاست. این نرم افزار به گونه ای طراحی و توسعه داده شده است تا با استفاده از APIهای جانبی، می‌توان وضعیت زیرساخت را در محیطی مناسب با میزان دانش کاربر با کیفیتی مناسب گزارش داد. استاتوس پیج انتخابی مناسب برای سازمان‌هایی است که نیاز به توضیح دادن وضعیت زیرساخت و سامانه ها به مشتریان غیرفنی خود دارند. این نرم‌افزارها برای سازمان‌هایی که نیاز دارند توضیحات وضعیت زیرساخت و سامانه‌های خود را برای مشتریان خود به صورت لحظه‌ای شرح دهند، یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است.

دواپس، زیرساخت و امنیت

اگر در حوزه دواپس، زیرساخت و امنیت نیاز به مشاوره متخصصان ما دارید، درخواست خود را ثبت کنید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.