ماستادون (Mastadon)

Mastadon یک پلتفرم میکروبلاگ به صورت غیر‌متمرکز و آزاد است که به سرعت در حال پیشرفت و محبوب شدن است. برخلاف سایر پلتفرم ها این شبکه یک پلتفرم فدرال است به این معنی که از سرور‌های مجزا تشکیل شده است و هر کاربر امکان این را دارد تا ماستادون را بر روی سرور شخصی خود با دامنه شخصی خود راه اندازی کرده و به شبکه بپیوندد و با سرور‌های دیگر تعامل داشته‌باشد به شرطی که هر دو از قوانین یکسانی پیروی کنند. ماستادون قابلیت شخصی سازی کردن دارد و می‌توان آن‌را به صورت دلخواه برای کارساز خود استفاده کرد. از پلتفرم هایی که رویکرد شبیه به ماستادون دارد می‌توان به تویتر اشاره کرد.

پیکسل‌فِد (Pixelfed)

Pixelfed یک پلتفرم شبکه اجتماعی آزاد و غیر متمرکز و مقاوم در برابر سانسور است که امکان به اشتراک گذاری عکس‌ها، ویدیو‌ها و سایر محتوا ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم بر اساس پروتکل محبوب ‌ActivityPub است که کاربران را قادر می‌سازد تا به صورت امن با یکدیگر تعامل داشته باشند. در این پلتفرم کاربران قادراند تا با سلیقه‌ی خود نحوه ظاهر شبکه اجتماعی خود را شخصی سازی کنند همچنین از پلتفرم هایی که رویکرد شبیه به پیکسل‌فد دارد می‌توان به اینستاگرام اشاره کرد.

پیرتیوب (Peertube)

Peertube یک پلتفرم به اشتراک گذاری ویدیو به صورت غیر‌متمرکز است که توسط Framasoft که یک سازمان غیرانتفاعی فرانسوی می‌باشد توسعه داده شده است. این نرم‌افزار که رایگان و آزاد می‌باشد به کاربران امکان میزبانی و اشتراک گذاری و پخش فایل‌های تصویری را می‌دهد. این پلتفرم از پروتکل Web Torrent استفاده می‌کند، همچنین از پلتفرم هایی که رویکرد شبیه به پیرتیوب دارد می‌توان به یوتیوب اشاره کرد.

ماتریکس (Matrix)

Matrix یک پلتفرم پیام‌رسان آزاد و غیرمتمرکز است که با ارائه رمزنگاری سرتاسری برای ارتباطات امن طراحی شده است. هدف این پلتفرم فراهم کردن یک محیط امن و خصوصی برای کاربران است به‌طوریکه هیچ نهاد و یا سازمانی امکان دسترسی به اطلاعات کاربران داخل شبکه را نداشته و تمام نرم‌افزار های مورد نیاز بر روی سخت‌افزار کاربران راه‌اندازی می‌شود. این پلتفرم به گونه‌ای توسعه داده شده است که به عنوان پلی بین پلتفرم های پیام رسان مختلف عمل کند.